The story of my Roti : Part 2 (The Trial & Error Recipe)

Aiyooo part 1 suda basi part 2 belum keluar ..  thats me

Okay back to me & my roti .. after the two failure, one with my own kederat and another one with my Bread Maker (BM) .. i google around and noted that with BM, i have to put in all liquid ingredient first, then flour then the rest, finally the yeast. (**ilmu paling berguna utk yg baru nak berkecimpung dlm BM). 

Tried a other recipe lembikla pulak tapi roti okay cuma tak pandai nak bentukkan ...  finally jumpa satu recipe sweet bun from Lovely Kitchen as follows .. and the recipe not only comes with tips but menjadi and the Bun name Sweet Soft Bun Source : http://e-nalovelykitchen.blogspot.com/2011/10/sweet-soft-bun-dan-tips.html.

Being a lazy 'me' ... nak me 'water roux' pun malas finally me jumpa balik the recipe yang originally me buat lembik but this time dah terror sikit.  Petua utk doh lembik .. 1) guna marble top or glass top (me beli kat tesco) 2) sapukan butter on the glass top & kat tangan.  3) keluarkan dough, sambil tumbuk2 buang angin tu belai2/uli lah dough tu seadanya .. insyaAllah selepas few minutes ia akan kenyal dan mudah dibentuk.

A part from Sweet Soft Bun di atas, me  letak few recipe link yang dah me try dan menjadi seperti di bawah:

Recipe nie yg byk me guna especially utk bun and roll cuma me kurangkan kuantiti air sikit http://www.tiffinbiru.com/2012/01/jommm-sarapantuna-cheese-roll.html.  Kat blog nie juga me dah try recipe pizza gebu http://www.tiffinbiru.com/2011/07/pizza-gebu-lagidan-lagidan-lagi.html and pau gebu http://www.tiffinbiru.com/2011/07/pau-gebu-montok-tembamlembuttt.html.  Insya Allah ketiga2 recipe tu menjadi.

Roti bunga dalam page before this is my 1st trial for bun/roti paung.  The recipe is from here http://www.jintanmanis.com/roti/53-rotipaun.  Rasanya juga menepati selera me.

Step by step bread recipe from this blog http://emiliaputeri.blogspot.com/ also not bad.  

Omelan me and Mr E last night .. if i didnt start with roti keras, we will still be the loyal customer to kings bakery .. now we will have at least every other day fresh roti from the oven.

Thanks to Mr E for the BM .. ha3 .. tak boleh ingat his face when i reveal the price of the BM .. "haa tu dah dpt few mth roti supply dah" .. but he never regret refund the price as i really have patient in roti.  Its part of my therapy after a long tense day in the office.


Siapa yang tidak teruja melihat permainan ini:


dari begini: 






diuli dan dibentuk jadi begini

pembakaran beramai2



hasilnya begini

 p/s gambar kurang jelita .. masih dalam proses berkenalan dgn pinky



4 comments:

  1. Eynda teringin nak buat roti sendiri tapi tak konfiden la... panik tengok resepi :-D

    ReplyDelete
  2. waaa...dah ada hobi baru. baking...baking..baking..pas ni bleh buka bakery shop kat Rawang.

    ReplyDelete
  3. Wa..hobi baru.baking..baking..baking. Lepas ni bleh buka bakery shop kat Rawang.

    ReplyDelete
  4. eynda .. bila dah start meroti jadi leka .. esp lepas tgk anak2 sukaa sgt

    Ayu .. nak buka bakery tu jauuuuh lagi .. lagipun kureng minat dgn mengekek hehhehehe ...

    ReplyDelete