Menjala di Ramadhan ketiga

Ramadhan pertama me ada kelas sampai petang, Mr E masak kurma, dah buat posting tapi tak keluar entry, akan di post semula.  Ramadhan ke dua semalam makan dekat2 sekolah Angah .. buffet termurah RM13 shj, pun untuk entry akan datang .. entry terkini dulu untuk Ramadhan ke tiga.  Balik office pukul 7, zass sukat bahan2 masuk blender, trrrr, pastu masuk botol, panaskan plate, mula menjala tikar ini.  Kuah kari istimewa ini hasil masakan anakanda Iqin dgn pantauan Mr E yg demam & sakit2 lama yg dtg kembali akibat kurang menjaga pemakanan ...




Resepi & cara2 dari one of my favourite blog 
http://www.dapurkakjee.com/2011/06/roti-jala-selepas-4-tahun.html 
(antara blog wajib singgah kalau buka internet)

BAHAN2NYA: 

2 cawan tepung gandum
1 cawan santan (me guna susu cair susu cair)
1 cawan air
1 biji telor
secubit garam
beberapa titis pewarna kuning telur



(me buat half adunan (kec telur me guna sebiji kecil) dpt about 15 jala size kecil sbb me guna botol yg kecil beli kat daisho)

CARA:
Masuk semua bahan dalam blender dan blender about 3-4 minit sambil sebati. Tuang dalam botol acuan.  Pastu panaskan non stick pan dan oleskan mentega ke seluruh kuali. Biar kuali panas dan mulalah menjala. Bila sekeping sudah masak (me sapu sikit butter kat atas tu supaya nampak berminyak), alihkannya ke pinggan, terbalikkan supaya permukaan atas yang licin mengadap ke bawah. Me jala yg seterusnya kemudian gulung ketat2 yg di angkat tadi, by the time siap gulung, yang di jala sedang elok masak, angkat & jala yg seterusnya. Ulang sampai habis.
(Kena simpan dalam bekas kedap udara supaya tidak menjadi kering dan keras).  Sesungguhnya resipi ini sangat mudah, lembut & sedap.

3 comments:

  1. wahhh cantik ler plk roti jala tue ..pakai acuan biasa tue ker?

    ReplyDelete
  2. Cantik roti jala tu macam tikar..pandai Iqin masak kari ya. Senang akak nanti kalau tak sihat ker..anakdara dah boleh diharap.

    ReplyDelete
  3. Diana .. i pakai acuan yg mcm dlm blog Kak Jee tapi i beli kat Kedai Jepun RM5 Daisho ..

    Ayu .. anak dara dah 17 tahun .. alhamdulillah masak simple2 tu boleh la .. kalau mood tgh baik ..

    ReplyDelete